Erhai lake en three pagodes - Reisverslag uit Dali, China van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu Erhai lake en three pagodes - Reisverslag uit Dali, China van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu

Erhai lake en three pagodes

Door: Alex Meester

Blijf op de hoogte en volg Alex en Gabrielle

29 September 2010 | China, Dali

Na gisteren al wat te hebben rondgewandeld in Dali's oude stadskern gingen we vanmorgen voor een boottocht over het Erhai lake onderweg. Erhai betekent 'oor' vanwege de vorm van het meer, maar dat zie je op het water natuurlijk niet.
Het was een tikkeltje fris toen we na een uurtje varen aanmeerden bij een tempel en de eerste traptreden van de dag in de benen zaten. Een mooie oude tempel die bezaaid lag onder de spinnen; vanwege wat pesticiden vielen die dood uit de lucht. Voor de Chinezen klein en ongevaarlijk, maar herinneringen van de film Arachnofobia schoten me te binnen.
Vervolgens voeren we naar een eiland in het meer dat bekend staat als een echt vissersdorpje (kade foto) en waar we een lokale keukenprinses een offering zagen uitvoeren. Een kip werd onthoofd en diverse eieren doormidden gehakt totdat een ei met het juiste patroon gevonden was. Behoorlijk bijgelovig allemaal die Chinezen; dit waren overigens de minderheden van de Bai. Grappig overigens dat woord 'minderheden' want er zijn er slechts 3 miljoen van.

Nadat we om 12.00 uur weer waren aangemeerd in de haven van Dali zijn we naar de drie pagodes gegaan die tegen het gebergte aan liggen. Achter de pagodes lag een tempelcomplex dat ook wel de 'forbidden city of Dali' wordt genoemd. De 3 pagodes waren echt heel bijzonder en door een aardbeving in 1926 zijn 2 van de pagodes scheef komen te staan, maar de uit de 9e eeuw stammende pagodes zijn gelukkig bewaard gebleven.

We begonnen daarna aan de tweede serie traptreden op weg naar de eerste tempel. Wisten wij veel dat er nog een stuk of 10 zouden volgen! Ze waren allemaal even mooi tegen de bergen aan liggend met elk hun eigen boedha, maar we waren redelijk afgepeigerd toen we uiteindelijk bij de bovenste tempel aankwamen. Inmiddels was de temperatuur naar de 30 graden gestegen.
Terugkerend naar Dali hebben we heerlijk gelunched en wederom werd de tafel met 4 gerechten en rijst gevuld. Heerlijk gekruid met een vleugje knoflook!!!

Morgen een echte vrije dag en dan zijn we van plan om een berg te beklimmen (met kabelbaan natuurlijk). Verder doen we het rustig aan want de hoogte (2000m) merk je wel in hoofd, tikkeltje licht gevoel.

Groetjes en tot morgen!
Alex en Gabrielle

• 29 September 2010 - 21:21

Willem En Yvon:

Wat een indrukwekkende foto's weer, vooral die van die arme kip!