Tempels in Kunming - Reisverslag uit Kunming, China van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu Tempels in Kunming - Reisverslag uit Kunming, China van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu

Tempels in Kunming

Door: Gabrielle Meester

Blijf op de hoogte en volg Alex en Gabrielle

03 Oktober 2010 | China, Kunming

Vanmorgen begon goed met de ontvangst van onze souvenir vanuit Dali. Perfect hoe ze dat geregeld hebben en het is helemaal heel overgekomen. Meegegeven aan een buschauffeur in Dali, heeft onze gids eergisteravond twee uur lang op het busstation gewacht op deze bus vanuit Dali, maar deze had fixe vertraging, dus heeft ze gisterochtend haar man naar het busstation gestuurd en hij heeft het voor ons mee naar huis genomen en vanochtend kregen wij het dus in handen.

Vandaag stond in het teken van de tempels in en rondom Kunming. Bij elke tempel uiteraard de nodige legendes, sprookjes en verhalen over draken, prinsessen, kikkers etc. Gab had rekening gehouden met wat zonneschijn en zich gekleed in een modieus setje. Even poseren dus bij de tempel (zie foto). Na de foto konden direct de regenjassen aan want de temperatuur zakte onder de 20 graden.

We gingen op pad naar de Bamboo tempel die bekend staat om zijn Erhats. Dit zijn edelen die door twee broers in de 15e eeuw als een soort kleibeelden van een meter hoog zijn gemaakt. Het betreft edelen uit het straatbeeld van Kunming; 500 in totaal en bijna levensecht (zie foto).

Na de Bamboo Tempel op weg naar de Western Hills. Hierover zeggen ze: als je daar niet bent geweest, heb je Kunming niet gezien, en inderdaad is op deze berg (2350 meter hoog) genoeg te zien waaronder een aantal grotten die als tempel worden gebruikt en er is een tempelcomplex waar wij de Dalai Lama met zijn zoon hebben ontmoet (zie foto). Verder heb je als het helder weer is een geweldig uitzicht over heel Kunming maar wij hadden helaas wat mistig weer.

Toen het inmiddels twee uur was, gingen wij op weg naar de lunch en bij de aanblik van deze Donald Ducks (zie foto) leek de keuze te zijn gemaakt. Niets was echter minder waar want wij kregen 8 gerechten voorgeschoteld. Grappig was dat wij in een zaal, waar zo’n 300 man in passen, met z’n tweetjes zaten te eten. Gab werd er melig van.

Terug in Kunming hebben wij nog een bezoek gebracht aan een Minderhedenmuseum waar wij werden rondgeleid. Wat wij ongelooflijk vonden, was dat er stukken van zo’n 500 jaar oud stonden, die gewoon voor het grijpen lagen, dus niet achter glas of zo. Dat zou in Nederland ondenkbaar zijn.

Om 16.00 uur werden wij weer afgezet bij het hotel en zijn wij zelf de stad in gegaan, op zoek naar de oude stadskern (zie foto’s) van deze metropool. ’ s Avonds krijg je het idee over Times Square te lopen met alle neonverlichting en hoge gebouwen maar de oude stadskern is nog een authentiek straatje met leuke marktkraampjes, koffieshops, winkeltjes etc. Wij hebben hier vanavond ook gezellig gegeten en daarna teruggelopen naar het hotel.

Morgen worden wij om 12.00 uur opgehaald en worden wij naar het vliegveld gebracht. Wij vliegen om 14.20 uur naar Guilin. Dus over de indrukken van deze plaats morgen meer.

Groetjes, Gabrielle en Alex