Majestic Mysore - Reisverslag uit Mysore, India van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu Majestic Mysore - Reisverslag uit Mysore, India van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu

Majestic Mysore

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex en Gabrielle

13 Maart 2014 | India, Mysore

Het koninklijk paleis van de Maharadjah, 1 van India's grootste koninklijke bouwwerken, gebouwd in 1912 en inderdaad inmens groot. Alleen eromheen lopen voelt al als een Dam-tot-Dam loop en dan kun je binnenin ook nog eens verdwalen.
Onderweg naar het paleis besloten we door de wijk Chamarajapura, spreek dat maar eens uit, te lopen; een wijk met veel koloniale architectuur van rond 1920 met een rijke uitstraling. Veel mooie gebouwen, levendige straten met verkopers van bloemen, jackfruit, druiven en een hoop zooi. Grappig op straat bij de gebouwen van de gemeente, een hele rij mannetjes op typemachines die de nog vele analfabeten helpen met het invullen van de benodigde formulieren.

Aangekomen bij het paleis een staaltje Indisch bijverdien-toneel. Je camera mag niet naar binnen en je slippers kun je in een gratis stalletje afgeven, denk je. We hadden het camera-inleverpunt gemist en aankomend bij de ticketcontrole werden we terugverwezen naar de ingang. Maar voor een paar roepies mocht de camera toch wel mee naar binnen, als ie maar in de tas ging. Een beetje heen en weer dralen, en wat toneelspel van beide kanten verder, kon de camera alsnog voor nop naar binnen. Glimlach op het gezicht en door.

Even verder bij de schitterende zalen waar vrouwen al dweilend de vloeren schoonhouden en bewakers streng kijkend de wacht houden, sprak 1 van hen mij aan. "you are alone sir; with your wife", "yes yes" beetje draaiend met de nek, antwoorde ik snel. "for 50 roepies I can show you private room, no public allowed, but for you my friend I will make exception". En zo gaat het maar verder.
Eerlijk is eerlijk, maar zonder een bezoek aan dit schitterend mooie paleis in Mysore, ben  je eigenlijk niet in Zuid-India geweest. Een echt hoogtepunt.

Een paar uur verder lieten we ons met een riksjah naar het Green Hotel brengen, waar we gingen lunchen. Een door vrouwen gerund hotel, afkomstig uit de lagere "kaste" van de bevolking; helaas bestaat dat hier nog. Terug gingen we lopen, dat wilde Gab, en al rondkijkend in de omgeving, licht zwetend van de hete zon en warme wind, liep Gab al glijdend in de stront van een heilige koe. Een slippertje vol, maar heilig, dus gezegend liepen we verder en uitgeput en uitgedroogd kwamen we in ons eigen hotel aan. De koeienpoep was inmiddels gesleten, de rug nat en Gab's hoofd stond op ontploffen. Een colaatje en een koude douche verder, even lekker op het balkon in de wind, met een boek.

Net weer lekker gegeten in de tuin van ons hotel: lemon grass rijst, kip tandoori (needs no introduction), naan brood, gevulde aardappel met ...... iets wat heet is en allemaal erg lekker. Het was hier onze laatste dag, morgen met een taxi naar het Nagarhole Nationaal park, waar Gab jarig is en ik een ontmoeting met Sandokan en een tijger heb geregeld.
Nieuwsgierig geworden? lees morgen verder (als we wifi hebben en Gab nog leeft na haar Tiger-hug).

Liefs Alex en Gab

• 13 Maart 2014 - 17:52

Grace:

Oke, de voeten van Gab zijn geheiligd...ha, ha, ha.
    Leuk om alles zo te lezen. Have fun!

• 13 Maart 2014 - 18:17

TheoT:

Lieve gab jij als eerste gefeliciteerd met je verjaardag. Door het tijdsverschil ben je daar nu al jarig denk. Speciaal om dat op deze prachtige plek te vieren. Maak er een mooi maar vooral gezond nieuw levensjaar van. Voor jullie beide wat een leuke en ook kleurrijke foto,s en verhalen weer heerlijk om mee te beleven zo. Trouwens schitterend die foto van de Singer winkel vergane glorie heel mooi

• 13 Maart 2014 - 20:10

Selma:

Goed te lezen dat het allemaal goed gaat. En weer een fantastische belevenis! Wij hebben het heerlijk gehad in Sevilla. Mooi weer, gewoon korte mouwtjes en op slippertjes door de stad kuieren. Mooi appartement, lekkere tapas en goede rosé. Nu bezig met slaapkamer Romy, morgen en zaterdag verjaardag Romy en dinsdag begint sloop van de keuken. Druk........welnee valt mee (ha,ha).
    Spannend morgen voor jullie......de ontmoeting met de tijger. Fijne dag! Veel liefs xxx

• 13 Maart 2014 - 21:56

Willem:

Tot nu toe heel herkenbaar, hoewel ik niet in Bangalore geweest ben. Ben benieuwd naar jullie verdere ervaringen en indrukken. Wat mij nu ook weer opvalt dat iedereen er kleurig uitziet, terwijl toch wel tot een van de stoffigste/smerigste landen behoort die ik ben tegen gekomen. Morgen een geweldige dag toegewenst!!!

• 14 Maart 2014 - 10:38

Joep:

Hoi Gab, hieperdepiep gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er een mooie gezellige dag van.

Groeten, Joep

• 14 Maart 2014 - 14:22

Mama En Papa.:

Het is hier vabdaag vrijdag dus hieperdepiep hoera van harte gefeliciteerd mrt je verjaardag
    in het verre India.Het is hier nu kwart over twee en zitten jullie natuurlijk aan een lekker
    drankje. Straks nog een heerlijk etentje en dan is deze dag ook alweer voorbij.
    Wat een schitterend paleis en immens groot. jaja wat zien en beleven jullie weer veel.
    Ik ga straks met de trein naar amsterdam voor Romy's verjaardag.
    Nou heel veel plezier en ga van alles maar weer heerlijk genieten.
    Veel liefs en dikke kattenknuffels voor jullie. Doei tot de volgende keer.