Cooking Cochi - Reisverslag uit Kochi, India van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu Cooking Cochi - Reisverslag uit Kochi, India van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu

Cooking Cochi

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex en Gabrielle

31 Maart 2014 | India, Kochi

Cooking in Cochi; dat zou nog wel eens de slogan kunnen zijn van onze laatste dag. Gab houdt niet van de kou en de regen en wil het liefst emigreren, maar nu het hier ruim boven de 40 graden is en je bij elke stap een druppel zweet produceert, slaat de twijfel toe en kun je soms verlangen naar een verkoelende regenbui. Het klinkt raar, ik weet het.

We wilden vanmorgen naar het 'Dutch Palace' en de Joodse wijk, zo'n kleine 3 kilometer aan de andere kant van Cochi. Gab had zin om te lopen, ik niet, we zouden een poging wagen, maar na een kleine 100 meter en de inmiddels 4e tuktuk die passeerde, waren we om. We hielden een tuktuk staande en voor 40 eurocent bracht die ons naar het Dutch Palace. Eigenlijk een van origine Portugees paleis dat in de 16e eeuw geschonken werd aan de toenmalige Rama of koning. De hollanders die Cochi veroverden op de Portugezen, wat een lieverdjes waren we toen toch!!!!, hebben de meeste decoraties aangebracht en verbeteringen die vandaag de dag nog te zien zijn. Helaas geen foto's maken toegestaan binnen en ook hier een verzengende hitte. We liepen van kamer naar kamer of eigenlijk van ventilator naar ventilator om met het shirt iets omhoog het ontstane zweet wat te laten drogen. Dat lukte niet.

Uit het paleis liepen we de Joodse wijk in, nog veel orginele huizen van de uit Nederland, Portugal en Engeland afkomstige joden. Davidssterren nog in de kozijnen of swasitika prominent op de gevel; bijna allemaal winkels van handelaren in leer, antiquiteiten, zilver en borduurwerk cq kant. Een erg sfeervolle wijk met leuke straatjes en een Joodse Synagoge. Af en toe de verkoeling opzoekend in een cafeetje voor een Lemon juice met Ginger of een Fruitshake en dan weer een ijskoffie of gewoon een colaatje. Terug richting het hotel, het was inmiddels 14.00 uur, besloten we te lopen, maar zo op het heetste tijdstip van de dag en de zon recht boven ons aan de hemel, was er geen schaduw te vinden en het werd wederom een tuktuk. Op naar het hotel, de douche in en de airco aan.

Laat in de middag gingen we naar een typische voorstelling uit deze streek, Kerala. De Kathakale heet het en het is een soort van Cirque du Soleil qua smink, echte kunstenaars, maar de voorstelling zelf is nogal Indisch, dat wil zeggen: na een paar minuten weet je het wel en na 20 minuten tromgeroffel en nog wat andere eentonige instrumenten zit je met 2 vingers in de oren. Om je heen kijkend zagen we dat sommige toeristen gewaarschuwd waren. De ene zat met oordopjes, de andere met zijn koptelefoon en weer een ander maakte snel foto's en verliet vroegtijdig de zaal. Het voorspel was echt fantastisch, het opmaken van de gezichten en de versieringen van de zaal en vloer zijn ware kunstwerken. Twee foto's hebben we toegevoegd, eentje van de start van het schminken en eentje van het resultaat.

We proberen nu nog even wat te slapen, voordat we om 01.45 in de taxi stappen naar het vliegveld. 4 uurtjes naar Dubai, 1,5 uur wachten en dan nog eens 7 uur naar Amsterdam. Ons beeld van India, en dan vooral het noorden en de verwachting buikgriep te krijgen, is niet het beeld dat we nu hebben. We komen zeker terug omdat er nog genoeg te zien is; de doosjes Immodium gaan gewoon mee terug en mee naar ........

Dank voor alle reacties, heel lief en leuk dat je ons gevolgd hebt!!!

Alex en Gab

• 31 Maart 2014 - 18:04

Petra:

Je wat is dat snel gegaan maar dar ervaren jullie waarschijnlijk nog meer!! Een prachtige reis als ik t allemaal zo heb meegekregen... Ben weer erg nieuwsgierig naar HET boek.... Goeie reis terug xxx

• 31 Maart 2014 - 19:19

TheoT:

Was weer heerlijk om mee te kunnen reizen met jullie foto's en verhalen. Weer erg van genoten. Een goede terug reis gewenst want dat is ook een reis op zich zelf.

• 31 Maart 2014 - 21:35

Antonia:

Het was leuk om jullie te volgen via facebook maar ik ben benieuwd naar jullie verhalen. goede reis terug en tot gauw! Un saludo!

• 31 Maart 2014 - 22:33

Selma:

Wat een geweldige reis weer he! En wat een mooie, kleurrijke foto's.
    Hele goede reis terug! Xxx