Helikoptervlucht - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu Helikoptervlucht - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu

Helikoptervlucht

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex en Gabrielle

24 Februari 2017 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Selma jarig vandaag en met Gab een helikoptervlucht maken incl een korte hike van 3 uur op de gletsjer. Het zou een superspannende dag worden en blijkbaar was ik al wat nerveus, want vroeg in de ochtend schrok ik wakker uit mijn slaap. Ik hoorde de helikopter al, de motor liep en de rotorbladen zwaaiden in het rond, het geronk werd steeds heftiger. Ik sprong overeind en keek om me heen, waar was ik? He? Ik zag Gab ook liggen die nog altijd wat KN-zonder-O-problemen heeft. Ze lag heftig ronkend te slapen.

Die ochtend deden we weinig, in afwachting van de take-off, maar het was behoorlijk mistig en er hing een stevige bewolking. Ruim op tijd liepen we naar de check-in balie, 10 min van ons vandaan en informeerden naar de status. Onze vlucht werd ge-cancelled door het weer en we werden opnieuw ingepland voor de volgende dag, morgen om 12.00 uur een nieuwe poging. Aan de voet van de Franz Josef gletsjer zijn een aantal korte wandelingen die we besloten te doen, dus op naar de parking vlakbij. De mist trok langzaam weg en ook de bewolking verdween en nog voordat we goed en wel onderweg waren richting de anderhalf uur durende hike naar de voet van de gletsjer, trok de lucht open. Het werd een mooie wandeling, langs de rivierbedding waar nu nog een kleine gletsjerstroom doorheen liep. Ooit, in 1980, lag de gletsjer zelfs nog op dit punt, maar was inmiddels een kilometer teruggetrokken door de opwarming van de aarde. Aangekomen aan de voet van de gletsjer zochten we een rots uit en settleden voor de zelf meegenomen lunch, zoals iedereen dat deed. Op de terugweg schoten we nog wat foto’s en besloten nog een korte wandeling naar Peter’s Pool te maken, een klein meertje dat ontstaan is uit een brok ijs dat achterbleef toen de gletsjer zich langzaam terugtrok en in een gat in de grond smolt. Nu een mooie spiegeling van de omringende bergen op het water, tot er een eend aan kwam vliegen, Peters Duck, die een rimpeling veroorzaakte. Het was tijd om te gaan.

Gab geniet nog even van een massage, het is inmiddels 17.45, heerlijk warm nog en we genieten nog even van het uitzicht op de gletsjer vanuit het dorp. We zoeken zo even een restaurantje op om lekker buiten te eten, dit keer wat vroeger dan normaal, maar soms heb je gewoon honger. Morgen hopen op goed weer en vannacht Gab's helikoptertje even in de gaten houden.

• 24 Februari 2017 - 09:34

Mama:

Wat jammer morgen beter maar toch weer een schitterende wandeling gemaakt en wat een natuur prachtig om te zien, hopenlijk slaap je vannacht goed en je morgen relaxed in de helicopters stapt. Ga je wel even voor de vlucht naar de W.C anders word het billenknijpen.Veel plezier.