Vrije dag in Lijiang - Reisverslag uit Lijiang, China van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu Vrije dag in Lijiang - Reisverslag uit Lijiang, China van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu

Vrije dag in Lijiang

Door: Alex Meester

Blijf op de hoogte en volg Alex en Gabrielle

27 September 2010 | China, Lijiang

Zoals dat hoort in een georganiseerde reis heb je af en toe een vrije dag, zo ook vandaag. Maar je kent ons, dat doen we natuurlijk niet en daarom hadden we met onze chauffeur afgesproken om ons naar de Tiger Leaping Gorge te brengen waar we een wandeling van ongeveer 2 uurtjes zouden maken. De gorge, of kloof is zo genoemd omdat er ooit een tijger van de ene bergketen naar de andere is gesprongen, maar ja, je kent Chinezen, die hebben overal een verhaal over.
Keurig op tijd vertrokken we en tot onze verassing werden we tijdens de autorit vergezeld door onze gids Diana die bij de gorge een andere groep moest ophalen. Direct had ze het plan om onderweg even te stoppen bij een dorpje dat ooit in de oorlog tussen de Naxi (Chinezen) en Tibetanen (nu eigenlijk ook Chinezen) een belangrijk strategisch punt vormde. De brug die hier 200 jaar geleden over de rivier de Yangtze is gebouwd vormde het strijdtoneel (zie foto). Even rondgewandeld in het dorpje, Shigu genaamd, namen we afscheid van Diana en vertrokken we verder op de prachtige rit door het Tibet gebergte naar de kloof. Daar aangekomen zagen we 64 bussen met Chineze toeristen en 423 auto's met lokale Chinezen, dat moet een heerlijke wandeling worden.

Uiteindelijk bleek de wandeling toch heel mooi te zijn en binnen 3 kwartier waren we op het eindpunt van de kloof waar de bergen elkaar op een meter of 10 naderen en het water snelstromend passeert. Prachtig gezicht (foto).

Teruggekomen in Lijiang hebben we eerst wat koffie gedronken in een sfeervol tentje, Well bistro, waar we net ook ons eten naar binnen hebben gewerkt. UIteraard genoot ik weer van een Chinese maaltijd maar zelfs Gab begon aan een noodlesoep. Wel vegetarisch natuurlijk.

Daarna hebben we het hoogste punt van het dorp opgezocht waar we vanaf een pagode prachtige vergezichten hadden. Terug op het plein begon Gab even een praatje met een lokaal Naxi vrouwtje van 74+ jaar oud, maar aan de foto te zien had die daar geen zin in.

Kortom, een heerlijke rustdag!

Morgen gaan we naar Dali, een 3 uur durende autorit en hebben we de middag vrij, echt vrij.

Groetjes uit een prachtig, mooi en vooral schoon Zuidwest China.

Alex en Gab

• 27 September 2010 - 15:47

Irma:

Leuk om jullie verslagen te lezen, een echte interessante cultuurles. Ik ben alweer benieud naar jullie volgende verslag.