Puerto Varas: een Duits koloniaal verleden - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu Puerto Varas: een Duits koloniaal verleden - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu

Puerto Varas: een Duits koloniaal verleden

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex en Gabrielle

20 Februari 2019 | Chili, Puerto Varas

Vanmorgen verlieten we het eiland Chiloé alweer, waar wij vooral de historische houten kerken bezochten. Ruim een uur rijden naar de veerboot, 30 min varen en nog een uurtje naar het pittoreske Puerto Varas. Liggend aan Lago Llanquihue, spreek dat maar eens uit!!, en uitkijkend op 2 vulkanen. Volcan Osorno (2650m) en de Calhuco (2003m) waarvan de eerste een bijna perfect symmetrische kegelvorm, met besneeuwde kop.

Puerto Varas ligt in het lake district, daar waar halverwege de 19e eeuw, 1850 dus, Duitsers werden gerecruteerd door de Spanjaarden om het ruige land te koloniseren. Je leest het goed, Spanjaarden die Duitsers aan het werk zetten. Die rollen zouden 100 jaar later omgedraaid worden. Het rijke koloniale Duitse verleden is hier nog altijd aanwezig en daar waar we gisteren kerken bezochten, liepen we vandaag de Paseo Patrimonial, een route langs monumentale Duitse vakwerkhuizen uit begin 20e eeuw, 1900 en verder dus. Check.
Maar de Duitse invloeden hebben meer goeds achtergelaten, kuchen. In het stadje struikel je over de vele cafés waar je, zodra je binnenkomt, direct wordt geconfronteerd met een vitrine vol met tortas en kuchen. Degene waar wij vanmiddag zaten telde 28 soorten koffie en 34 soorten lekkers waaronder cheesecakes, appel- en chocolade taarten in verschillende soorten, schwartzwalders, ……. kijk zelf maar ff op de foto. De punten zijn inmens groot, een goedmakertje voor de mini hamburger van gisteren. Doen we niet elke dag natuurlijk hé. Gab sloeg vandaag over, beetje rommelige buik, maar belooft morgen een schwarzwalder te scoren, alhoewel de weerstand voor cheesecake vrijwl nihil is. Ben benieuwd.

Kortom, het is erg gezellig in Puerto Varas, met veel leuke winkeltjes en ook hier weer meerdere outdoor zaken. Fraulein Gab was in de mood en we kochten beiden wat in de uitverkoop en handig voor het reizen. Hoop dat het over een paar weken nog past na al die tortas. We bestelden nog een sandwich om mee te nemen en besloten terug te lopen naar ons boutique hotel, Casa Kalfu waar we in de gezellige lobby neerstreken met een boek en uitzicht op de vulkaan. Als het weer het toelaat klimmen we er morgen bovenop, de vulkaan bedoel ik dan. En als het weer het niet toelaat ……

• 21 Februari 2019 - 05:36

Mama:

Dit plaatsje ziet er heel gezellig uit en bij het zien van de foto,s verrast over zoveel taarten daar maar nu begrijp ik het. De Duitse invloeden hebben hun sporen nagelaten. Maar hoor je daar dan ook nog Duits praten? Nou als ik het zo lees kunnen jullie best wel een puntje nemen en Duitse punten zijn niet mis want er staat een flinke beklimming voor de boeg en misschien word het wel Dansen op de vulkaan, ik ben benieuwd. Gabrielle doe je het wel rustig aan! Veel succes en plezier. Liefs vanuit Hoorn en dikke kattenknuffels.

• 21 Februari 2019 - 09:50

Selma:

Geniet weer van de mooie, maar vooral humoristische verhalen!
    De natuur is overweldigend! Toch leuk om te ervaren dat er zoveel Europese invloeden te zien zijn. Dat had ik nl niet verwacht.
    Amsterdam staat in het teken van de lente, dus ben ik ook lekker aan de wandel.
    Uit het Australische kamp alleen maar goed berichten.
    Nog veel plezier!