Fantastic beasts and where to find them - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu Fantastic beasts and where to find them - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu

Fantastic beasts and where to find them

Door: Alex en Gabrielle

Blijf op de hoogte en volg Alex en Gabrielle

13 Maart 2023 | Costa Rica, San José

Elke vakantie naar een tropisch land hebben we wel een of ander beest in of op de kamer. Grote torren, een wilde kat, baby vleermuis, grote spin, apen op het dak, een pad en naast Gekko’s onze portie kakkerlakken. Eigenlijk altijd wel iets dus daarom zei Gab gisteravond laat, nadat ik de juice uit haar navel had gehaald, “ best gek eigenlijk dat we juist nu in Costa Rica geen ongedierte of zo op de kamer hebben gehad”. Het licht ging uit en er tikte iets. Het was vast niets, maar eigenlijk weet je het al hé. Nog een paar tikjes tegen het raam van de badkamer dus toch maar ff een lampje aan. “Hé Aal, daar zit wat hoor”, dus ik in m’n blote niksie er op af, licht aan en daar stond ie. El grande krab, klaar om met z’n schaar ergens in te knippen en hij keek niet naar m’n handen. Meestal lukt het me aardig om eerder genoemde gasten zelf te verwijderen, maar ik dacht, ik haal de bewaker er ff bij. Nou, die had een aardig gevecht, een halve wc rol en een dosis geluk nodig om knipgrage Krabbé te pakken. Hij komt uit het aquarium, zei hij nog. Nou, lekker terug zetten dan hè. En dekseltje erop Amigo!Ik besloot een short aan te trekken, wist niet of er nog meer waren ontsnapt.

Na een krabberige nacht schoven we aan bij het ontbijt en omdat het hotel tegen een stijle heuvel is gebouwd, is het uitzicht weer adembenemend mooi. De kromme baai die naar het Manuel Antonia park leidt was mooi zichtbaar, het strand was door de zee weer netjes in model gebracht en de zee lag er nu kalm bij. Er sprong een lizard van de boom af, zo op het terras en kwam bij mijn voeten kijken. Het, beetje met de tijd mee hé, was 4x zo groot als mijn voet dus ik trok ze een beetje terug, maar kreeg een stuk watermeloen en leek happy. Blijkbaar een dagelijks ritueel. Het was bewolkt en we besloten meteen maar naar San José te rijden en dat was maar goed ook bleek achteraf. De rit nam meer tijd in beslag dan verwacht, ook omdat we halverwege stopten bij de Danish Bakery en een mega grote Danish Cinnamon Rol namen, en lekkerrrrr dat ie was. Maar goed, de rit was wederom weer muy bueno en slingerde weer fijn door de bergen, langs de kust en rondom de kustplaats Jacó over een enorme berg met stijgingen, en dus ook dalingen, van mucho procentjes. We bereikten het grensgebied van San José en deze enorm uitgestrekte stad ligt ook op en rond heuvels met vele, vele, vele kleine slingerwegen waarbij je volledige je orientatie kwijtraakt, maar ook het gevoel houdt dat je in de ‘countryside’ rijdt. De scenery van het buitengebied waar wij ook zouden verblijven is prachtig met bungalow stijl huizen, zo nu en dan een villa wijk en grote erven waar de locals vooral paarden houden. We dropten onze bagage af bij hotel Guácima Escondida in de gelijknamige wijk, reden vervolgens naar de Costa Rent a Car en pakten een Uber terug. Het was 15.00 uur en tijd voor een kop koffie die we namen in de prachtige tuin, ook weer zo’n kleine oase waar je totaal niet het idee hebt in een grotere stad te zijn. Het regende lichtjes, vogels kwamen tevoorschijn en de tuin vulde zich met geluiden terwijl ik wat in mijn blog krabbelde, denkend aan Wouter die morgen naar Zuid Afrika vliegt. Heel veel plezier daar Wouter en ik hoop dat je veel wildlife ziet, op afstand uiteraard, en ongetwijfeld een paar kilo vlees weghapt, zonder saus. Hopelijk volgend jaar Tanzania samen!

Ik checkte in bij KLM en bestelde een Uber en maakte een collage van elk dier dat we op de foto hebben vastgelegd, en we hebben er nog aardig wat gemist kan ik je zeggen. Nou, op de collage zijn 8 collage’s van elk 9 foto’s te zien. Veel te klein natuurlijk, maar de meest indrukwekkende zijn langsgekomen in eerdere blogs en het geeft een beeld van deze reis die ik in mijn eerste blog de titel gaf ‘ Fantastic nature and where to find it’ en nu weet ik het antwoord “Costa Rica”. Alhoewel het nu om beesten gaat.

Morgen nog een laatste dagje, voordat we om 19.10 de lucht in gaan, direct weer dalen in de noordelijke gelegen stad Liberia en dan in 12 uurtjes of zo, terugvliegen naar Amsterdam. Pura Vida.

• 13 Maart 2023 - 08:54

Mariël:

Jullie hebben weer een prachtige reis gehad.Daar kun je thuis weer lang van nagenieten.

Goede terugreis.