Punta Arenas, einde van de wereld - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu Punta Arenas, einde van de wereld - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu

Punta Arenas, einde van de wereld

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex en Gabrielle

12 Februari 2019 | Chili, Punta Arenas

Punta Arenas, na Ushuaia, Argentinie, de meest zuidelijke stad ter wereld, breedtegraad -53, en dat is toch weer een graadje of 8 lager dan waar we in Nieuw Zeeland zijn geweest. Dichter bij de zuidpool dus, het koudste gebied op aarde. En waarom gaan we daar dan heen??? Ik vraag het me ook af, maar waar Gab gaat, ga ik ook. En misschien vriezen m'n tenen er af en heb ik straks naast mijn ingevroren ballen alleen nog een ijspriempje in de broek, maar dan is er in ieder geval wat om op te warmen, check.
Punta Arenas, Sandy Point in het engels, ligt in de straat van Magallan maar dat klinkt in het Spaans toch echt veeeeel mooier, namelijk Magallanes y la Antártica Chilena. Het merendeel van de bevolking is Spaans en Kroatisch, tja da's volkomen logisch toch? Geen idee waarom, maar dat vraag ik me dan zo af als ik zo'n feitje tegenkom. Zoek ik nog uit.

Onze vlucht met de lokale prijsvechter LATAM was volgeboekt en het was poepiedruk op de luchthaven, een tikkeltje chaotisch en door de late gate-change moesten we nog even snel snel de juiste gate vinden. We stegen op en vlogen in een rechte lijn 3000 kilometer richting de zuidpool. Over de Andes, de hoge bergketen tussen Argentinie en Chili met prachtige vulkanen en besneeuwde bergtoppen. We waren alvast goed bepakt met t-shirt, trui en bubbeljack en klaar voor de koude zuidpool winden. Maar niets van dat alles, want ook hier zijn de effecten van de klimaatverandering sterk zichtbaar. De zon scheen, het was ruim 15 graden en de stormachtige wind was allesbehalve koud. De lucht was strak blauw en de zee bonkte onder de luide wind tegen de kade waar de letters PUNTA ARENAS voor vertier zorgde. Rond het prachtige Plaza de Armas staan vele mooie gebouwen en de vele brede lanen staan vol met beelden en andere kunstwerken. Een mooie stad en een gek gevoel, om zo ver op het zuidelijk halfrond te zijn. De begraafplaats in de stad was een highlight, beetje vergelijkbaar met die van Buenos Aires, mooi aangelegd met enorm grote graven en veel engelen. Ook hier valt het op dat veel namen van Kroatische afkomst lijken te zijn.
De restaurantjes hier serveren overwegend vis, wat een narigheid. Het werd een risotto met 4 soorten zeevruchten, waaronder de lokale Magallan Kings Crab. Superlekker. Morgen pakken we de bus naar Puerto Natales, daar begint het avontuur Torres del Paine.

• 13 Februari 2019 - 03:51

Meta Klitsie:

Ha wereldreizigers,
    Sinds jullie vertrokken zijn is het eerste wat ik 's ochtends doe, computer opstarten en even volgen waar jullie nu zitten. Vanaf vandaag ga ik het extra goed volgen. .....Punta Arenas, Puerto Natales en natuurlijk Torres del Paine zitten ook in onze reis. Eerste foto's beloven al veel. En maar goed Alex dat je Gab overal volgt waar zij heen gaat, want anders kom je nergens (ha, ha)

• 13 Februari 2019 - 05:30

Mama:

Wat een reis en dan even weer verder vliegen 3000 km of het niets is in je vakantie maar niks is meer te gek voor Gabrielle. Het zal een hele belevenis worden en kijken weer hoe het verder gaat. Knuffeltjes van jullie kanjers.

• 13 Februari 2019 - 09:54

Ingridmees:

Leuke verslagen, prachtige foto's!
    Wat een belevenissen zeg!!
    Nog heel veel plezier gewenst, voorzichtig aan en hoop dat jullie over 3 weken toch naar jullie bestemming kunnen reizen en belangrijker, dat de overstroming niet al teveel schade of slachtoffers geëist heeft.