Windy Puerto Natales - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu Windy Puerto Natales - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu

Windy Puerto Natales

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex en Gabrielle

13 Februari 2019 | Chili, Puerto Natales

Puerto Natales was eigenlijk een bescheiden vissersdorpje en schapenslachthuis, maar nu de toegangspoort naar het NP Torres del Paine dat een aantrekkingskracht heeft op alle soorten reizigers. Van luxe cruisepassagiers die aan wal komen in nieuw aangeschafte outdoor setjes, tot echte backpackers met tent, dreadlocks en rugzakken met slaapzak onderop. Maar vooral veel avontuurlijke Gore-Tex reizigers die compleet met mutsen en hiking stokken de vele trails gaan lopen. Fanatieke wandelaars die de mooiste trails afvinken op hun wishlist, en vaders met hun dochter die bepakt met rugzak en al de bekende 10 km W-loop bedwingen. Het zijn allemaal creaties van herinneringen, het vastleggen van die mooie ervaring, dat euforische gevoel wanneer je die prestatie behaalt en die ene foto schiet waar je zelf zo trots op bent en in je geheugen wordt vastgepint. Wij zijn vandaag pas aangekomen, maar ik hoop dat Puerto Natales over een paar dagen dat gevoel achterlaat.

De busrit van ruim 3 uur, 250 km lang over een steppe met schapen, was adembenemend mooi, langzaam veranderend in een wat meer bosrijke omgeving. Een lange, heel lange rechte weg met af en toe een flauwe bocht en in het ritme van de bus is het lastig om wakker te blijven. Maar bij de laatste bocht, over de laatste heuvel was daar plots het mooie Puerto Natales, liggend in een fjordenachtig landschap met rondom met sneeuw bedekte bergen. Puerto Natales, perfect liggend, het ijsblauwe water afkomstig van de gletsjer was bedekt met witte schuimkragen. De zon scheen fel, maar de harde wind drukte de temperatuur.
We slapen de komende 4 nachten in de Weskar lodge, liggend aan het water, net buiten het stadje, met een fantastisch uitzicht. We checkten in, en bestelden eerst een broodje, kaas en tomaat. Toen het werd neergezet bleek het een dubbele hamburger te zijn met daarop, kaas en tomaat. Dat was dus het beleg. Met een goed gevuld buikje liepen we langs de waterkant, door de harde wind, muts op en af en toe een sprongetje voor de foto. Puerto Natales zelf bleek bijzonder leuk, gemoedelijk en gezellig. Mooie rustige straten, veel winkeltjes en uiteraard veel outdoor, sfeervol en veel keuze uit koffietentjes, ijszaakjes en restaurants. We aten pizza in een gezellig tentje met slechts 1 tafel, wel een heel lange waar je gewoon aanschuift en naast ons, inderdaad, een stel Nederlanders. Zij was net aangekomen, hij kwam net terug van 3 weken zeilen naar de Zuidpool. Golven van 7 meter hoog en windkracht 9 en dan 6 dagen op open zee. Gab riep direct ‘dat wil ik ook’, maar ik denk dat ik droomde…..

• 14 Februari 2019 - 02:42

Co:

Als je zo dicht bij de zuidpool bent, wil im er ook been, dacht Gab

• 14 Februari 2019 - 03:08

Theo Tielman:

Heerlijke verslagen weer ;-) goed dat je erbij zet dat de sprongetjes voor de foto zijn. Lijkt me lastig altijd zo te wandelen. Blijf genieten van al dat moois.

• 14 Februari 2019 - 06:28

Mama:

Mooi verslag en op naar het volgende avontuur, heel veel plezier verder. Denk je er wel om dat het vandaag Valentijnsdag is