Matoke - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu Matoke - Reisverslag uit Kasese, Oeganda van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu

Matoke

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex en Gabrielle

23 Februari 2018 | Oeganda, Kasese

Na een heerlijke rustdag gisteren, vandaag ook een relatief rustige dag. We bevonden ons nog in het Kidepo NP, dat in feite grenst aan het Queen Elizabeth NP. Een park met 2 meren, Lake George en Lake Edward, verbonden door het Kazingi kanaal en grenzend aan Oost Congo. We zitten dus in het westen van Oeganda waar het tussen de 700 en 1400 meter hoog is, ontzettend groen en de vele dorpjes zich vooral bezig houden met bananen. De populaiste is de Matoke, een groene banaan. Educatief blogje weer.

De rit was erg mooi door het glooiende landschap, ‘Wouter no sauce’ was weer goed gehumeurd, lachen dus, en Mariel klikkie nam weer de tijd voor de foto’s. En wij maar wachten. Bij een stopje bij een paar meren, zagen we een schooltje van afstand met een enorme groep kinderen, in oranje pakkies. We wilden er graag even kijken, maar zoals dat gaat hier, moet dat eerst even met het hoofd geregeld worden. We kregen al snel goedkeuring en het werd het begin van het 2e seizoen van ‘De luizenmoeder’.
Het was vrijdag en tijd voor het wekelijkse vrijdaggebed, 2 pastors erbij, een nieuwe docent die werd voorgesteld en alle kinderen in een grote halve kring op het veld. Klappend en zingend. Wij werden 1 voor 1 geintroduceerd, mochten ons even voorstellen en dan sta je ineens voor 100 zwarte koppies in oranje blousjes waarbij iedereen je met die grote ogen aankijkt. Mariel, zette in met ‘hoofd, schouder, knie en teen, knie en teen’ en binnen no time deed iedereen mee. Er werd met een Afrikaans applaus afgesloten en wij waren weer een ervaring rijker. Toen ik op de knietjes beide pastors bedankte, kreeg ik 2 bananen: ‘I bless you with those 2 bananas my son’. Ik moet zeggen, ze smaakten naar banaan.
Na het schoolbezoek nog even langs een wat grotere markt, wat een belevenis. Chaos alom, niemand wil op de foto, beetje beangstigend ook, blij dat Musa onze gids mee was. En omdat ik toch wat foto’s nam kreeg ik wat tomaten naar mijn voeten gegooid, wortels vlogen in het rond. Toch een hele belevenis.

Die middag kwamen aan in onze lodge in Queen Elizabeth park, deze was nog mooier dan al de vorige, met uizicht op Lake George. De lunch en het avondeten super; de gamedrive die middag viel tegen, maar ja, dieren zijn soms ook moe. Op dit moment is het bijna 22.00 uur, nog altijd 28 graden en pik en pik donker. Geen oegandees te zien dus.

• 23 Februari 2018 - 21:18

Det & Char:

Wat een heerlijke verhalen weer. Prachtige foto's van een mooi land. Leuk dat we mee mogen reizen vanaf de bank, samen snotterend en tranen in de ogen. Emotioneel? Nee he! gewoon snip en snip verkouden, allebei. Veel plezier samen en dikke kus.