Blessed bananas - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu Blessed bananas - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu

Blessed bananas

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex en Gabrielle

25 Februari 2018 | Oeganda, Kisoro

Zondag, een reisdag richting Lake Mutanda in de richting van Rwanda. De plek waar we de Gorilla trekking gaan doen. We reden om 8 uur weg uit Queen Elizabeth NP en al snel stegen we weer in hoogte. Dit heuvelachtige groene landschap veel thee- en bananenplantages, een wat koelere temperatuur en voor het eerst een echte asfalt weg. Genietend van het uitzicht en wat fotostops gingen we op zoek naar een kerk waar werd gezongen. We vonden er 1 op een heuvel liggend waar de mis net was begonnen. Iedereen netjes gekleed, mannen links, vrouwen rechts en wij achterin. We vielen nogal op als blanke vla tussen de pikzwarte koppies die meer aandacht hadden voor ons dan voor de man in de jurk vooraan. Al snel werd ik benaderd, er was plek vrij gemaakt voorin en er moest even wat gezegd worden. We werden welkom geheten, gezegend en waren de eerste blanken in deze kerk. De bananenoogst zou goed zijn dit jaar. In mijn speech dankte ik de pastoor dat we hier mochten zijn, in dit prachtige land en in deze kerk en beloofde als goedgelovige dat het goed zou komen met de bananen. Maakte ook van de gelegenheid gebruik om te melden dat we verder moesten. Er werd luid geklapt, nog even flink gezongen en met een paar warme handdrukken en onder luid gejoel vervolgden we de reis door de bergen.

We bereikten de lodge aan het eind van de middag, de hele route een aaneenschakeling van prachtige landschappen. We passeerden nog een vluchtelingenkamp, zie foto, en een enorme karavaan aan UN-vrachtwagens, terugkerend uit Congo. De lodge lag aan Lake Mutanda, de laatste paar kilometers over een onverharde weg waar stenen werden gebakken van klei. Kinderen en jonge mannen onder de uit de bergen geschraapte klei. De oudere mannen de stenen bakkend in de zelfgemaakte ovens en stapelend langs het smalle pad waar wij overheen reden. Het meer wordt omgeven door een aantal oude vulkanen, waarvan er 2 in Oeganda liggen, 1 in Rwanda en een paar hoge op de grens met Congo. Het meer zelf telt 11 eilanden, kortom een schilderijtje.

Morgen een spannende dag. Zullen we de gorialla’s vinden?