Neuzen en pikkies - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu Neuzen en pikkies - Reisverslag uit Sepilok, Maleisië van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu

Neuzen en pikkies

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex en Gabrielle

04 September 2015 | Maleisië, Sepilok

De Oerang Utans hadden we gezien, alleen voorkomend op Borneo en Sumatra. Maar de neusapen slechts hoog in de bomen en deze komen alleen op Borneo voor, een speciaal ras dus. Hier heten ze Probiscus Monkeys en worden ook wel Orang Belanda (Aap uit Holland) genoemd omdat ze er vreemd uitzien, net als de Nederlanders in de koloniale tijd. Genoeg historie.

Het werd weer een dag vol pret en plezier, om 8.30 met de taxi richting het gebied waar enkele groepen voorkomen en waar rangers zeg maar ranger-dingen doen. Zo vroeg in de ochtend, als het nog koel is (28 graden) dan zijn ze het meest actief en we stonden met slechts 5 personen op een soort platform waar we de eerste vrouwtjes al konden zien. Met een soort neusroep probeerde de ranger er nog een aantal te lokken en dat lukte aardig. Slingerend door de bomen en voorzichtig onze kant op totdat de ranger wat fruit enzo pakte. Uit het niets kwamen er een paar alfa-mannetjes op het platform af, renden over de houten planken en begonnen met handen en voeten te stampen, rakelings langs ons heen. De ranger gaf wat fruit en daar doken ze op af; een enkeling bleef op het platform en liet zich fotograferen.
De mannetjes zaten lekker op een boomstammetje, neus in de lucht en pikkie rechtop. De vrouwtjes keken er naar, haalden hun neus er niet voor op, en gingen door met fruit eten. Het zijn ook echt mensen.

Op de 2e plek waar we later naar toe gingen, waren wat minder neusapen, maar wel een paar Hornbill-vogels en een groep Grey Langur apen met kuifjes (grijze langoeren). Sommige daarvan hadden babytjes die nog geheel oranje waren, erg leuk. Gab ging op zoek naar de selfies en het lukte aardig om er een paar gerust te stellen en te poseren. Trek zelf je conclusie.

De middag was lekker relaxed, bij het zwembad dat hier in de Forest Lodge zo tussen de bomen ligt en aansluitend lekker onder de koude buitendouche en daarna zittend op een bankje, neus in de lucht .......

Liefs Alex en Gab
xxx

• 04 September 2015 - 14:20

Mama:

wat een leuk gezinnetje op de brug, dat kleintje en oudere aapje vind ik wel heel leuk. Hoeveel soorten apen leven daar op Borneo? En hoe is het resort waar jullie verblijven? In ieder geval zijn jullie daar niet voor niets naartoe gegaan. Veel plezier.