De mysterie van de Nijl - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu De mysterie van de Nijl - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu

De mysterie van de Nijl

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex en Gabrielle

13 Februari 2018 | Oeganda, Jinja

De blauwe Nijl, de witte Nijl, er zijn veel namen aan gegeven, voor ons is het gewoon de Nijl. Er is jaren over gedaan om te ontedekken waar dat ding begon, nu anno 2018 is duidelijk dat de oorsprong ligt in Oeganda. Vanuit het Lake Victoria stroomt het water een versmalling is, een Narrow volgens wat oude britten en de naam is hier the Nile. Hier bij de plaats Jinja hebben de Oegies ook een dam gebouwd en voor iedereen die twijfelt aan deze oorsprong, dan draaien ze de kraan dicht, en droog staat ie. Dus.

We waren nog moe van de reis gisteren, begonnen met een prima ontbijtje en bogen voorover in de bakken met bacon, worstjes, tomaten en wat witte massa, wat later scrambled egg bleek te zijn. Verklaring, de kippen leggen witte eieren, zonder eigeel.
Na een korte kennismaking kropen we in de landcruiser en reden eerst door Kampala, de drukke hoofdstad om geld te wisselen. Voor elke euro kregen we 4000 shilling, dus reken maar uit als je 1000 euro inwisselt. Met een pak flappen en de broekriem een gaatje ruimer door het drukke verkeer en over de enige weg richting Jinja. Het was ook de weg naar Kenia en vol met vrachtwagens, brommers met van alles en nog wat erop en busjes, vooral veeeeel busjes die overladen waren met mensen en bagage. Wij zaten lekker, kijkend uit het raam, veel leven langs de weg en gezellig babbelend met een ander stel. Wouter zat in de andere jeep, hij doet de groeten aan zijn moeder (W snapt het wel).
Aangekomen in Jinja maakten we een boottocht over Lake Victoria, vol met vogels en daar kwamen we aan bij de oorsprong van de Nijl, in een soort van stroomversnelling waar het meer leegstroomt. Toch heel speciaal.
Inmiddels zitten we in onze lodge The Nile Porche (zoek maar op), in een soort van tent met uitzicht op de Nijl waar net de zon onder is gegaan, knalrood, en we lekker aan de Tilapia vis zitten.
Morgen een lange reisdag voor de boeg met een paar bezoekjes aan wat stammen, dus de lange broek moet aan, respect.

• 14 Februari 2018 - 05:44

Theo Tielman:

Goed om te lezen dat jullie veilig aangkomen zijn. Ik begrijp dat ze daar dus albino kuikens hebben? Als ze alleen witte dooiers hebben. Net opgezocht waar jullie (in) zitten al echt vakantiegevoel dus ;-) blijf genieten

• 14 Februari 2018 - 17:54

Els :

Leuk jullie verslag te lezen. Groeten terug aan Wouter!