Murchison Falls NP - Reisverslag uit Pakwach, Oeganda van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu Murchison Falls NP - Reisverslag uit Pakwach, Oeganda van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu

Murchison Falls NP

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex en Gabrielle

19 Februari 2018 | Oeganda, Pakwach

Drie luipaarden gezien vandaag, grote katachtigen die vaak in bomen liggen te chilen, wachtend op een voorbij lopend snackje. In 1 boom zaten er 2 bij elkaar, die kort na het spotten van de land cruiser met de nagels in de boom naar de grond klauterden. Staart krullend en met een mooie sprong naar de grond, en weg waren ze.

Vijf uur eerder, de wekker stond op 6 AM, dat betekent vroeg, sprongen we naast het bed voor weer een gamedrive en aansluitend een boot safari door de Nijl delta, het stuk waar de Nijl kort door Lake Albert stroomt dat grenst aan Oost-Congo, voordat ie het noordelijk gelegen Zuid Soedan instroomt. Fijne landen om ons heen dus.

We begonnen met erg triest nieuws, de moeder van onze gids Musa, was die nacht overleden en er moest van alles geregeld worden. We lieten de tassen achter in de ene land cruiser en kropen met z’n 8-en in de andere, waar gids Sula aan het stuur zat. Wouter voorin, wij daarachter, dan Harry en Maaike en achterin Meta, Janet en Mariel met haar bibs op de koelkast. Bibs koel of inhoud warm, een dag later zouden we daar achterkomen. En er stapte nog een gids van het park zelf in, en wat zag die man veel. Het eerste stuk eerst een aantal hartebeesten, kob’s, antilopen, een zootje bokken en wat ander biefstukjes waarvan ik de naam niet meer weet, en daarna de Giraffen en Olifanten. Maar verwend als e waren met al dat wild, begon de drang om een Leeuw of Luipaard toe te nemen en stopten we niet meer voor het ‘gewone’ spul.
Heel zachtjes liet de park-gids ons stoppen, voor een aan de voet van een boom liggende Python, een soort van wurg-tuinslang van een paar meter. We mochten uit de auto en kropen door de takken wat dichterbij, tot zover de uitvinding van de zoomlens. Erg spannend om zo dichtbij dit imposante dier te staan, de tong in- en uitgaand en de camera’s klikkend om alles vast te leggen. Wouter, als de dood voor slangen, bleef in de auto en deed alle ramen en deuren dicht.
Verrukt van wat we zagen brak toen het 1e hoogtepunt aan, ook weer door de park-gids gespot, een luipaard. Hangend in een boom. Koppen uit het dak van de land cruiser en zoomen maar met die lens, en het werd nog mooier toen ie opstond en als een echte katachtige naar beneden kroop. Kort daarna nog een hoogtepunt toen we dit keer 2 luipaarden in een boom zagen zitten. En weer kropen ze na een tijdje naar beneden, de camera’s klikten en de hartslag zat in de keel. Wat een ervaring en dan vergeet je even dat je zwetend met z’n 10-en in de auto zit, onder het stof. Mariel de natuurfotografe, was met haar billen van de koelkast afgekropen en was druk bezig met zoomen en scherpstellen, Harry klikte zijn hele SD-card vol en Wouter grapte er weer op los. Wat een komiek.

Nog vol van de adrenaline kwamen we aan bij de ferry, reden naar de lodge en kropen direct in een boot voor een boot-safari. Het tempo is behoorlijk. De take-away lunch werd snel achter in de keel geduwd, en de trip begon. We zagen de ene na de andere Hippo (nijlpaard) en een aantal stonden op de kant. De nogal lomp uitziende Hippo’s maakten, zodra we met de boot langs kwamen, vaak een sprintje naar het water, gleden soepel het water in en gingen koppie onder. We zagen er tientallen. Daarnaast nog de nationale vogel van Oeganda, de supermooie Kraanvogel, de prehistorische Schoenbek ooievaar, wat roofvogels, kingfishers, een paar krokodillen en nog een zootje wildlife. Als toetje een kudde Olifanten, drinkend aan de rand van de Nijl.

Terug van de vermoeiende maar erg, erg mooie safari’s, ploften we neer bij de lodge en was er koel bier, een Nile Special. We hadden erg veel lol met de groep, erg veel gelachen, en ook de net aangekomen nieuwe gids Geoffrey, lijkt veel humor te hebben. We slapen in een safaritent, vaak een op palen gezet dak, met daarin een tent voor 2/3 en een badruimte, half in de openlucht. Morgen weer een game-drive in een ander deel van het Murchison NP en in de middag weer een bootsafari naar de Murchison Falls (waterval) met een hike naar de top. Dus vroeg naar bed, de wekker gaat om 5.30 dit keer; we waren moe maar erg voldaan.

Ps uploaden van foto’s lukt niet, die zet ik op FB