Delhi naar Mandawa - Reisverslag uit Mandāwa, India van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu Delhi naar Mandawa - Reisverslag uit Mandāwa, India van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu

Delhi naar Mandawa

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex en Gabrielle

02 Maart 2020 | India, Mandāwa

Na een lange nacht, ruim 9 uur geslapen stond niet Mr. Binni, maar Mr. Bablu met zijn Suzuki voor de deur. Mr. Binni was ziek, scheen een of ander mexicaans biervirus te hebben, maar de vervanging was dus prima geregeld. Een uur lang reden we over een overvolle snelweg door Delhi, op een vierbaans weg, maar de Indiers krijgen het voor elkaar om, zonder elkaar te raken, met zeven voertuigen al toeterend naast elkaar te rijden en te blijven lachen. We reden in zuidwestelijke richting, niet heel interessant voor de lezers, op de kaart is dat naar beneden, richting Jaipur. Ruim een uur later namen we de afslag naar het westen, op de kaart links, maar het werd er niet minder druk op, en we kwamen omleidingen tegen door de vele wegwerkzaamheden. Over een lengte van 100km niets dan verharde zandstukken, hard gesteente of resten asvalt en ik kan je zeggen dat de achterbank van een Suzuki dan niet heel comfortabel meer zit. Maar goed, we klagen niet, sommige bussen die passeerden zagen er slechter uit. We passeerden van alles op de weg, veel voetgangers onderweg naar een tempelviering met vlaggen in de hand van Shriva en een of andere Olifant, kamelen met karren vol cementzakken of boomstammen en mannen op brommers met achterop hun ega’s in fel oranje, groen en blauw gekleurde kleding, doek voor de mond om het vele stof tegen te gaan. In de berm zochten de heilige koeien naar een laatste grasspriet en keken verbaasd naar het voorbij razende verkeer. Een paar jongens die als geitehoeder werkten, joechen de kudde de berm in, terwijl de overvolle tuktuks met 3-4 Indiers aan de achterkant hangend, naar ons lachen terwijl wij zigzaggend voorbij rijden.

Na een uur of 3 stopten we voor een lichte lunch en reden de staat Rajasthan in, het doel van onze reis. Vanaf hier waren de wegen weer goed, rustiger ook en veranderde het landschap iets. We waren aangekomen in het land van de koningen, de Maharadjas, waar de rijke kooplieden van vroeger, veel van huis, grote huizen lieten bouwen met vele versieringen en opschmuk: Havelis. We reden duidelijk de stenenbakkerij in, een gebied met tientallen kleine schoorstenen en rijen gestapelde stenen die in de zon stonden te drogen. Gab probeerde al rijdend een kameel te fotograferen, maar kwam niet veel verder dan de kar die erachter hing, het blijft een kwestie van timing. Rond de klok van 17 kwamen we aan in Mandawa, een sfeervol klein plaatsje, waar we 2 nachten blijven in Haveli Radhika. Omdat we morgen de hele dag hier zijn en genoeg tijd hebben om alle Haveli’s te bekijken, besloten we om naar restaurant Mandawa Kothi te lopen, we hadden beide trek. Op 3 minuten afstand door een paar steegjes en kleine straatjes kwamen we van alles tegen kwamen, weer een kameel met kar, een Indisch meisje met een bos takken op haar hoofd, mooie kleurrijjke dames onderweg naar de markt en een echte filmset van een Bollywood film in the making. Ons eerste Indische eten, Buttered Chicken Tandoori en Egg curry met Naan broden, heeeeeeeeeerlijk. En nu, lekker in de prachtige hal van de Haveli, op de banken, kopje thee erbij en nagenietend van de dag.