Biking Old York - Reisverslag uit Toronto, Canada van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu Biking Old York - Reisverslag uit Toronto, Canada van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu

Biking Old York

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex en Gabrielle

08 Juli 2022 | Canada, Toronto

Heerlijk geslapen in Victoriaanse stijl in onze heerlijke B zonder Breakfast. We liepen dus al vroeg, 9.30 richting the Distillery district wat vroeger het grootste whisky[e-1f943]district was van het Britse rijk. Nu een gezellige wijk met boutiques, shops, kunstgalerijen ennnnn koffiezaakjes. We crashten bij Arvoc om de dag te beginnen met een Flat White, een latte en croissants. Toronto, zo bleek later die dag, is een droom voor shopaholics met een kilometers lange ondergrondse gangenstelsel vol winkels. En dan is er nog boven de grond waar de skyscrapers de skyline domineren rond de nog overgebleven laat 19e eeuw ontworpen prachtige gebouwen. Een geweldige stad, verdeeld in buurten met elk hun eigen sfeer. Nu dus het Distillery district waar we lekker rondneusden en Gab zich moest bedwingen om niet direct de paskamer in te duiken. We liepen in westelijke richting langs een lange strip met kleine aaneengesloten parken en kwamen bij St Lawrence Market. Een vers markt met vooral veel high end vis en vlees zaken en Franse kazen in overvloed. Het was 12 uur en we zouden ons 3 kwartier later melden voor een fietstour en dat was nog 25 min lopen. Genoeg tijd maar Gab moest kakken dus we doken een Irish pub in, ik bestelde een Pepsi, Gab een toiletrol.

De gids van de fietstour, die startte in de wijk St Patrick, heette Jim en hij zou ons een groot aantal wijken laten zien. China Town, Kensington, University area, Financial district, Waterfront, Old Town, Entertainment district, Downtown en misschien vergeet ik er nog enkele. De tour was afwisselend en verrassend leuk, wat een geweldige stad is dit. En waar je je het ene moment in een volkse buurt waant met daklozen opvang, fiets je kort daarna door straten met elk Aziatisch land vertegenwoordigd in diverse winkels en restaurants. Dan weer door chique stratenmet dure Victoriaanse huizen, gemiddelde prijs net onder de 2 mln, waar luxe auto’s voor de patio’s staan geparkeerd en Wall Street Harold zijn vierkante meter gras aan het sproeien is. Het wolkendek maakte langzaam ruimte voor de zon en Jim strooide met mooie verhalen over de stad en andere weetjes. We stopten wat langer bij de universiteit van Toronto waar Insuline werd uitgevonden en voor een prikkie, grappige woordkeuze, werd verkocht om het betaalbaar te houden.

Rond 17 uur kwamen we terug en liepen nog langs het prachtige stadhuis, de oude en de nieuwe, en speelden wat met de camera voor wat leuke shots om vervolgens de Beer Bistro in te duiken voor een halve liter bier, een salade en een burger.