Mandawa Haveli tour - Reisverslag uit Mandāwa, India van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu Mandawa Haveli tour - Reisverslag uit Mandāwa, India van Alex en Gabrielle Meester - WaarBenJij.nu

Mandawa Haveli tour

Door: Alex

Blijf op de hoogte en volg Alex en Gabrielle

03 Maart 2020 | India, Mandāwa

Good morning Mandawa, ready to rock the Haveli, maar eerst een uitgebreid ontbijt met veel fruit, een mooi begin van de dag. Er kwam een appie binnen van Mirella, een gesproken appie, waar een meer dan enthousiaste Mirella terugblikte op de blog van gisteren, “meid wat een praaaaachtige foto’s, en al die kleuren, nou, als je nog een sjaaltje tegenkomt, want die hebben ze daar natuurlijk voor noppes, dan moet je er wel ff eentje op de kop tikken hoor, zijn zoooooo mooi”, en verder en verder en ondertussen ook een weergave van de situatie in haar autotje, “nou het is hier prachtig weer hoor, het regent weer eens en bij Hoorn een lange file, en ik rij gewoon 130 de goede kant op, nou het zal jullie een worst zijn, maar dan weet je het, nou dooooooeeeei, en veel plezier nog”.
Zo’n fijne start van de ochtend, lachend stonden we op en liepen Mandawa in, achter onze gids aan die ons de pareltjes van de stad zou laten zien, de mooiste Haveli’s, the hidden gems volgens de LP. Slippertjes aan, Gabs voet was weer hersteld na wat rust en gelukkig lagen alle Haveli’s dichtbij, je moet ze alleen weten te vinden en binnen zien te komen, maar met onze gids was dat geen probleem. Een Haveli, voor wie Wikipedia niet wil raadplegen, is een oud koopmanshuis van een Maharadja en zijn uhhhh, en dit verzin ik, zijn Maharadina. Omdat ze veel van huis waren om handel te drijven, lieten ze thuis grote huizen bouwen en beschilderen. En hoe groter en mooier, hoe meer succes je had. We zagen er deze ochtend een stuk of 6 en werkelijk pareltjes om te zien, sommige werden langzaam gerestaureerd, andere waren dat al en omgetoverd tot kleine hotelletjes. We zagen een team restaurateurs aan het werk, voorzichtig schoonmaken van de 200 jaar oude muurschilderingen en her en der wat nieuwe verf aanbrengend. Een aardig priegelwerkje.
We liepen verder over de zandpaden door de stad en kwamen bij de twin Haveli, een door de vader gemaakte Haveli voor zijn tweelingzoons. Een dubbele Haveli dus, die volledig gespiegeld was gebouwd met een enkel dak erop. Toen ik tegen de gids zei “We also have those in Holland and call it a Twee onder 1 kap woning”, begreep ie me niet. De laatste Haveli die we bezochten was door Italiaanse schilders gemaakt, met o.a. een afbeelding van de Rialto brug in Venetie. We eindigden met een kopje chai-thee met melk in de shop van de gids waar hij nog wat aan ons probeerde te verkopen, maar ook de opmerking van Gab “That doesn’t fit in our brocante house” begreep ie niet.
We lunchten bij Monica’s roof terrace en liepen het Castle Hotel binnen waar we beide een Mandawa Signatue massage van 70 minuten kregen en ploften als herboren neer op het gras bij het zwembad, onze huid nog onder de olie, heerlijk luierend in de zon. We aten weer bij Mandawa Kothi en namen beide een vegetarische maaltijd met Birjani rijst en Naan broden, superlekker. Onze chauffeur kwam nog even langs om een tijd af te spreken voor morgenochtend, dan rijden we in 3-4 uur naar Bikaner